„Nepobedivi“ izraelski lovac F -16 oboren je zbog jedne neshvatljive odluke

Pre četiri dana sirijska protivvazdušna odbrana oborila je izraelski borbeni avion F-16 Sufa, a oba pilota uspela su da se katapultiraju pre nego što se avion srušio.

Lovac f-16 (Foto: Pixabay)

Podsetimo, osam izraelskih F-16 napalo je iransku bazu u Siriji iz koje je, prema Izraelu, lansiran dron, a tu bespilotnu letelicu je oborio izraelski borbeni helikopter. Međutim, suočili su se jakom paljbom zbog koje su snage Izraela nakon 35 godina prvi put izgubile borbeni avion tokom vojne operacije, piše Barbara Opal Roum za „Difens njuz“.

I dok izraelska istraga o okolnostima koje su dovele do obaranja F-16 i dalje traje, mnogi vojni stručnjaci i analitičari u Izraelu pitaju se zašto u napadu nisu korišćeni, novi, skupi, moderni višenamenski borbeni avioni pete generacije, F-35I.

Vazdušne snage Izraela su u decembru prošle godine objavile da je prvih 9 F-35I letelica, od 50 koliko su ih ukupno naručili od proizvođača „Lokid Martina“, ušlo u operativnu službu. Reč je o borbenom avionu sa stelt karakteristikama (znatno smanjena radarska vidljivost) koji bi trebalo da znatno uspešnije izbegavaju neprijateljske PVO sisteme, ali i borbene avione, što bi posledično trebalo da smanji rizik od gubitka letelica.

Amerikanci su na njegov razvoj i dosadašnju proizvodnju potrošili više od 400 milijardi dolara, a izvoze ga u više od deset država sveta. Kao i Japanci, Izraelci su zatražili posebnu verziju F-35A, nazvanu F-35I „Adir“, u kojoj će biti veći broj izraelskih sistema.

Za prvih 19 F-35I Izrael će platiti 125 miliona dolara po avionu, za drugih 14 — 112 miliona dolara, a za preostalih 17 bi cena trebalo da padne na 90 miliona dolara po letelici, pisao je svojevremeno portal „Evijejšn gik klab“.

To znači da će Izraelci ukupno izdvojiti 5.470.000.000 dolara za 50 aviona, a ako se odluče na kupovinu dodatnih 25, o čemu se spekuliše, cena će potencijalno dogurati do gotovo 8 milijardi dolara.

Dosad dostavljenih devet lovaca navodno konstantno lete pored baze Nevatim u južnom Izraelu, ali ipak nisu bili deo eskadrile od osam aviona koja je napala iransku bazu u Siriji, niti su učestvovali u osvetničkim udarima Vazdušnih snaga na 12 odvojenih lokacija u Siriji koje je Izrael sproveo nakon obaranja F-16.

Razlozi za nekorišćenje F-35I su višestruki, smatraju vojni analitičari. Za početak, možda je reč o naprosto preskupim resursima da bi se rizikovali za ovakve operacije. Još verovatnija je opcija da Vazdušne snage Izraela smatraju da njihovi piloti nisu dovoljno upoznati s mogućnostima aviona pete generacije.

Na pitanje da će li F-35I uskoro biti korišćen u borbenim operacijama, portparol Odbrambenih snaga Izraela, pukovnik Džonatan Kornikus naprosto je rekao da nema komentara. U nezvaničnom razgovoru bivši izraelski oficiri iz vazdušnih snaga naveli su spektar razloga zbog kojih F-35I nije korišćen u borbenim operacijama. Prvi je već spomenuto neiskustvo izraelskih pilota s F-35, drugi je činjenica da izraelsko naoružanje i dalje nije integrisano u letelicu, a treći je potreba da se tako vredni i skupi avioni koriste samo za strateški najznačajnije misije protiv znatno sofisticiranih neprijateljskih sistema protivvazdušne odbrane.

Međutim, čini se da su se Vazdušne snage Izraela ovaj put preračunale. Naime, nisu predvideli opasnost koja im preti od sirijskih PVO sistema, premda su među njima zastareli projektili SA-5 i SA-17, pa su osim gubitka borbenog aviona izgubili i deo aure nepobedivosti koja ih je krasila dugi niz godina.

„Bili su sigurni da F-16I može bez problema da preživi u tom okruženju, kao i mnogo puta ranije“, rekao je penzionisani general Vazdušnih snaga Izraela za „Difens njuz“. Jedan drugi oficir je napomenuo da nemogućnost integrisanja projektila u unutrašnje hangare letelica znači da bi izgubili stelt, što negira glavnu stratešku i operativnu prednost novih aviona. Iako Izraelci nisu otkrili kojim su oružjem napadnute baze u Siriji, navodno se radi o preciznim bombama koje koriste izraelski autonomni „spajs“ sistem navođenja.

Neki čak spekulišu i da su Amerikanci Izraelu zabranili korišćenje F-35I u borbenim operacijama na određeni period iz straha da bi se ruski ili iranski agenti u Siriji mogli dočepati poverljivih informacija o programu čiji razvoj u nekim aspektima i dalje traje. Bivši američki ambasador u Izraelu je rekao da bi to bio opasan presedan, budući da su dostavljeni avioni u celini vlasništvo Izraela, koji može da ih koristiti prema svojim potrebama.

Jedini sagovornik „Difens njuza“ koji je pristao da se otkrije njegovo ime, penzionisani general Vazdušnih snaga Izraela Abraham Asael, smatra da naprosto nije bilo potrebe za korišćenjem F-35I.

„Da su u Vazdušnim snagama smatrali da su ciljevi strateški toliko važni, razmatrali bi korišćenje F-35I. Međutim, ciljevi nisu bili toliko važni. Zašto rizikovati F-35 u tako ranoj fazi njihove operativne sposobnosti?“

Izvor: Sputnjik

Podelite
  •  
  •  
  •  
  •  

Komentarišite